ID: | 9246 |
Riešitelia: | doc. Ing. Makyš Pavol, PhD., Ing. Lehocký Pavel, PhD., prof. Ing. Rafajdus Pavol, PhD., Ing. Kováčik Michal, Ing. Vavrúš Vladimír, PhD., Ing. Bašťovanský Ronald, PhD., Ing. Kočan Štefan, Ing. Staňo Michal, PhD., |
Číslo projektu: | KEGA 056ŽU-4/2021 |
Základné členenie projektu: | Projekty mimo ŠF |
Stav riešenia: | Neschválený projekt |
Kategorizácia: | Domáce výskumné projekty - Granty |
zad_obj | |
Názov (SK): | KEGA-056ZU-4-2021.pdf |
Názov (EN): | Implementation of a distance learning system for measurements in the laboratory of electrical machines. |
Úroveň zapojenia: | koordinátor |
koordinator | |
Úroveň utajenia: | |
Riešenie od: | 01.01.2021 |
Riešenie do: | 31.12.2023 |
Číslo zmlúvy: | |
Dátum podpisu zmlúvy: | |
URL projektu: | |
Cieľ: | Cieľom projektu je upraviť a vybaviť potrebným zariadením laboratóriu merania elektrických strojov tak, aby v ňom bolo možné aplikovať dištančný spôsob výučby a to vo forme diaľkových meraní. Takto upravené laboratórium v spojení s e-learningovým systémom Moodle umožní študentom vykonávať merania aj v prípade, že nebude možné viesť výučbu prezenčnou formou. Cieľ č. 1. Definovanie súhrnu technických prostriedkov a opatrení nevyhnutných na inováciu laboratória za účelom realizáciu diaľkového merania pri dištančnom vzdelávaní. - Analýza možností a použitia existujúceho vybavenia laboratória elektrických strojov pre potreby diaľkového merania, - návrh úprav usporiadania existujúcich meracích stanovíšť a špecifikácia nového technického vybavenia, ktoré umožní diaľkové meranie, - návrh vhodnej topológie komunikačnej siete s cieľom vytvoriť komunikačné spojenie jednotlivých častí technického vybavenia meracích stanovíšť a súčasne komunikačné pripojenie meracích stanovíšť do siete internetu tak, aby bolo možné vykonávať diaľkové meranie, - návrh elektrickej časti meracích stanovíšť, definovanie elektrovýzbroje, - návrh mechanických úprav, špecifikácia a výber mechanických častí, - tvorba technickej dokumentácie. Cieľ č. 2. Inovácia existujúcich meracích stanovíšť a vývoj softvérovej nadstavby. - Mechanické úpravy a inštalácia nového technického vybavenia na existujúce meracie stanovištia spolu s ich elektrickým zapojením, - inštalácia komunikačnej siete, - vývoj softvérovej nadstavby zloženej z riadenia, ovládania, vizualizácie a komunikácie, ktorá umožní diaľkové meranie na meracích stanovištiach, - uvedenie do prevádzky a testovanie meracích stanovíšť. Cieľ č. 3. Implementácia jednotlivých meraní elektrických strojov vykonávaných diaľkovo do e-learningového systému Moodle. - Vytvorenie súboru testovacích otázok potrebných na vykonanie vedomostného testu študentov pred samotným meraním a ich implementácia do e-learningového systému Moodle, - inovácia zadaní a prispôsobenie návodov na meranie pre jednotlivé elektrické stroje tak, aby bolo možné vykonávať diaľkové merania týchto strojov, - implementácia nových zadaní do e-learningového systému Moodle. Jednotlivé ciele sa navzájom prekrývajú a výstupy z týchto cieľov budú počas doby riešenia projektu podľa dosiahnutých výsledkov postupne dopĺňané. |
Anotácia (SK): | Zámerom projektu je aplikácia dištančného vzdelávania do procesu meraní v laboratóriu elektrických strojov na Katedre elektroenergetiky a elektrických pohonov na Fakulte elektrotechniky a informačných technológií Žilinskej univerzity v bakalárskom a inžinierskom stupni štúdiu. Výsledkom tohto projektu bude modernizácia a vybavenie laboratória elektrických strojov zariadeniami, ktoré umožnia študentom realizovať individuálne merania na príslušných elektrických strojoch bez nutnosti byť fyzicky prítomný v uvedenom laboratóriu. V rámci projektu budú učebné texty pre merania elektrických strojov doplnené o návody pre diaľkové meranie. Tento spôsob dištančného vzdelávania sa prepojí s e-learnigovým vzdelávaním Moodle, ktorý je dostupný na Žilinskej univerzite. Predmety, týkajúce sa elektrických strojov sú neoddeliteľnou súčasťou študijných odborov, pre ktoré je táto problematika jedným zo základných pilierov v študijnom programe Elektrotechnika. Vhodným spôsobom ako si osvojiť tieto základné vedomosti je cesta praktickej realizácie rôznych meraní, simulovanie rôznych prevádzkových stavov na skúšobných stanovištiach atď. Takýto systém vzdelávania sa radí k prezenčnému spôsobu výučby. Avšak pandémia a z nej vyplývajúce obmedzenie činnosti škôl nedovoľujú viesť výučbu prezenčnou formou. V týchto krízových situáciách je možné využiť dištančné vzdelávanie, ktoré síce nenahradí študentovi fyzickú prítomnosť v laboratóriu, ale dáva mu možnosť realizovať podľa harmonogramu predpísané merania na elektrických strojoch diaľkovým meraním. Ako výsledok projektu s cieľom realizácie diaľkových meraní a dištančného vzdelávania budú meracie stanovište transformátorov, meracie stanovište jednosmerných točivých strojov a meracie stanovište striedavých točivých strojov doplnené o technické vybavenie, ktoré v sebe zahŕňa výpočtovú techniku, zobrazovacie zariadenia, priemyselné automaty, rozhrania umožňujúce pripojiť zariadenie do komunikačných sietí. Okrem tohto technického vybavenia musia byť meracie stanovištia riadené a ovládané, čo zabezpečí správne vytvorený riadiaci softvér, ktorý musí byť doplnený o softvér, ktorý bude zabezpečovať komunikáciu a vizualizáciu. Takto vybavené meracie stanovištia umožnia jednotlivým študentom diaľkovo reálne merať elektrické stroje umiestnené v laboratóriu a aspoň takto sa oboznámiť s činnosťou stroja, čo im konečnom dôsledku pomôže pri aplikácii získaných poznatkov v praxi. |
Anotácia (EN): | The aim of the project is to apply distance education to the measurement process in the laboratory of electrical machines at the Department of Electrical Power Engineering and Electric Drives at the Faculty of Electrical Engineering and Information Technology of the University of Žilina in the bachelor's and engineering degree. The result of this project will be the modernization and equipping of the laboratory of electrical machines with equipment that will allow students to perform individual measurements on the relevant electrical machines without the need to be physically present in the laboratory. As part of the project, teaching texts for measuring electrical machines will be supplemented by instructions for remote measurement. This method of distance education will be connected with e-learning education Moodle, which is available at the University of Žilina. Subjects related to electrical machines are an integral part of study fields, for which this issue is one of the basic pillars in the study program Electrical Engineering. A suitable way to acquire this basic knowledge is the way of practical implementation of various measurements, simulation of various operating conditions at test sites, etc. Such a system of education is part of the full-time teaching method. However, the pandemic and the consequent restriction of school activities do not allow for full-time teaching. In these crisis situations, it is possible to use distance learning, which does not replace the student's physical presence in the laboratory, but gives him the opportunity to perform the prescribed measurements on electrical machines by remote measurement. As a result of the project with the aim of implementing remote measurements and distance learning, the measuring station of transformers, measuring station of unidirectional rotating machines and measuring station of alternating rotating machines will be supplemented by technical equipment, which includes computer technology, display devices, industrial automats communication networks. In addition to this technical equipment, the measuring stations must be controlled and managed, which will ensure a properly designed control software, which must be supplemented by software that will provide communication and visualization. Such equipped measuring stations will enable individual students to remotely measure electrical machines located in the laboratory and at least in this way to get acquainted with the operation of the machine, which will ultimately help them in applying the acquired knowledge in practice. |
Kľúčové slová: | dištančná forma štúdia, komunikácia, laboratórium, meranie, vzdelávanie |
Dosiahnuté výsledky riešenia: | |
Dokumenty k projektu: | KEGA-056ZU-4-2021.pdf, |