Projekty

ID:4761
Riešitelia:Ing. Štulrajter Marek, PhD., prof. Ing. Rafajdus Pavol, PhD., Ing. Dr. Makarovič Juraj, Ing. Bašťovanský Ronald, PhD., doc. Ing. Makyš Pavol, PhD., Ing. Vavrúš Vladimír, PhD., doc. Ing. Praženica Michal, PhD., Ing. Kaščák Slavomír, PhD., Ing. Jaroš Viliam, PhD., Ing. Sovička Pavel, Ing. Varecha Patrik, Ing. Zoššák Šimon, Ing. Sumega Martin,
Číslo projektu:APVV-17-0639
Základné členenie projektu:Projekty mimo ŠF
Stav riešenia:Neschválený projekt
Kategorizácia:Domáce výskumné projekty - Granty
zad_obj
Názov (SK):Vývoj elektrického pohonu pre vysokorýchlostné aplikácie
Názov (EN):Design of Electric Drive for High-Speed Applications
Úroveň zapojenia:koordinátor
koordinator
Úroveň utajenia:nie je predmetom utajenia
Riešenie od:01.07.2018
Riešenie do:30.06.2022
Číslo zmlúvy:
Dátum podpisu zmlúvy:
URL projektu:
Cieľ:Ciele projektu možno zhrnúť do nasledujúcich bodov: 1a) analýza existujúcich elektrických strojov, ktoré sa využívajú pre vysokorýchlostné aplikácie – veľkosť strát a účinnosť 1b) návrh vhodnej konštrukcie elektrického stroja a porovnanie ich vlastností – výber vhodnejšej konštrukcie 1c) optimalizácia vybranej konštrukcie vysoko-otáčkového elektrického stroja z hľadiska minimalizácie strát a maximalizácie účinnosti, výroba prototypu optimalizovanej konštrukcie stroja 2a) rešerš z oblasti riešenia hlavného obvodu VPS pre vysoko-otáčkové pohony z hľadiska možností pre zvyšovanie účinnostných a spoľahlivostných ukazovateľov systému VPS spolu s motorom 2b) analýza riadiacich algoritmov pre VPS s verifikovaním prostredníctvom využitia systému HIL s ohľadom na dosiahnutie vysokej dynamiky (krátke odozvy na zmeny prevádzky vysokootáčkového pohonu) a podporou bezsnímačového riadenia pohonu 2c) návrh topológie VPS a verifikácia možných variantných riešení pre cieľovú aplikáciu s ohľadom na stanovené charakteristiky celého systému (efektívna prevádzka, robustnosť systému, spoľahlivosť, odolnosť na rušenie a bezporuchovosť navrhovaného riešenia) 2d) overenie VPS ako celku (výkonový polovodičový menič s riadením) v menovitých a kritických prevádzkových režimoch, prípadné využitie HIL pre verifikáciu na úrovni VPS spolu s motorom 3a) analýza súčasného stavu, analýza možností využitia čiastkových riešení pre zvolenú oblasť použitia aplikácie 3b) vývoj algoritmov riadenia využívajúcich rôzne riadiace princípy vhodné pre oblasť vysokých rýchlostí 3c) návrh bezsnímačového riadenia, vhodných topológií pozorovateľov pre vysoké rýchlosti s rešpektovaním požiadavky vysokej dynamiky pozorovateľa a minimálneho oneskorenia pozorovanej veličiny. Reálnosť dosiahnutia cieľov bude zabezpečená skúsenosťami zodpovedného riešiteľa a členov riešiteľského kolektívu v danej oblasti, prístrojovým vybavením laboratórií a softvérovým a hardvérovým počítačovým vybavením pracoviska.
Anotácia (SK):Hlavným cieľom projektu je výskum, vývoj a návrh elektrického pohonu pre vysokorýchlostné aplikácie. Elektrický pohon pozostáva z vysoko účinného elektrického motora, výkonového meniča a riadiaceho systému s vhodnou štruktúrou riadenia. Za účelom dosiahnutia čo najvyššej efektivity premeny energie sa bude projekt venovať jednotlivým častiam elektrického pohonu individuálne so zameraním sa na celkovú účinnosť elektrického pohonu pre vysoko rýchlostné aplikácie. Projekt sa bude zaoberať riešením návrhu elektromechanickej konštrukcie motora, minimalizáciou strát stroja, dimenzovaním, návrhom a kontrolou mechanickej pevnosti a tuhosti rotora. Ďalšia časť projektu rieši účinné napájanie elektrického motora prostredníctvom výkonového
Anotácia (EN):The main goal of the project is a research, development and design of electric drive for high-speed applications. The electric drive consists of high efficiency electric motor, power converter and control system with an appropriate control structure that provide energy conversion with high efficiency. Therefore, the project is divided into three individual key parts. The first part deals with the high-speed electric motor. It is about design of its electro-mechanical structure, losses minimization in the machine, sizing, design and verification of mechanical strength and stiffness of the rotor. The second part of the project is focused on the power converter design which is intended to supply the electric motor. The third part of the project discusses the design and implementation of appropriate control algorithms for high speed drive.
Kľúčové slová:
Dosiahnuté výsledky riešenia:
Dokumenty k projektu: