Oddelenie Elektrických pohonov a elektrickej sa zaoberá problematikou riadenia všetkých typov elektrických pohonov, akými sú jednosmerné pohony (DC), striedavé pohony (AC) a špeciálne pohony s rôznymi typmi motorov (SRM, RSM, BLDC, KM). Výskumné zameranie oddelenia možno rozdeliť do nasledujúcich oblastí.
Bezsnímačové riadenie elektrických pohonov – umožňuje zvýšiť celkovú spoľahlivosť pohonov ako aj zmenšiť ich rozmery. Zahrňuje výskum pozorovacích algoritmov a riadiacich techník pre DC a AC stroje (ASM, PMSM, BLDC, RSM a SRM ), ktoré v súčasnosti tvoria základ niektorých riadiacich systémov vyznačujúcich sa toleranciou voči systémovým poruchám, čo znamená zabezpečenie aspoň čiastočnej funkčnosti za akýchkoľvek okolností.
Návrh nových progresívnych metód riadenia – výskum je orientovaný na metódy využívajúce riadenie s vnútenou dynamikou, príp. riadenie v kĺzavom režime. Tieto riadiace štruktúry nevyžadujú použitie PI regulátorov. Patria sem aj rôzne podporné algoritmy riadenia zabezpečujúce širší otáčkový rozsah, menšie zvlnenie momentu a tým pádom aj menšie vibrácie a hlučnosť.
Návrh a implementovanie riadiacich algoritmov pre aplikácie s lineárnymi pohonmi – výskum sa koncentruje na vývoj riadiacich algoritmov pre vysoko dynamické aplikácie, ktoré sú schopné eliminovať nežiaduce efekty, akými sú napr. trenie či vplyv drážkovania na zvlnenie momentu (tzv. Cogging torque).
Návrh metód pre riadenie toku energie v hybridných koľajových vozidlách – dôraz sa kladie na optimalizáciu činnosti prvotného zdroja energie (trolej u závislých vozidiel, spaľovací motor u nezávislých vozidiel) a na úsporu brzdnej energie, ktorá je v konvenčných vozidlách marená na neužitočné teplo.
V rámci tohto oddelenia je výskum orientovaný aj na elektrické stroje, hlavne moderné návrhové a optimalizačné metódy akýchkoľvek elektrických strojov s možnosťou identifikácie parametrov a vlastností týchto strojov a ich možných využití v priemysle, moderných pohonoch alebo v elektrickej trakcii.
Najvýznamnejší priemyselní partneri: